30.6.11

Give Me Strength

Give Me Strength

This is my prayer to thee, my Lord---strike,
strike at the root of penury in my heart.

Give me the strength that lightly to bear my joys and sorrows.

Give me the strength to make my love fruitful in service.

Give me the strength never to disown the poor or bend my knees before insolent might.

Give me the strength to raise my mind high above daily trifles.

And give me the strength to surrender my strength to thy will with love.

(Rabindranath Tagore)


Aku mula baca Tagore sejak rajin sangat cari info fasal Audrey Hepburn. Habis segala gambar dia aku nak save. Then I bumped into this fact; Tagore adalah penyair kegemaran Hepburn. Muzik dia sangat... MasyaAllah. Rajin-rajin pergi Youtube ok.

Tapi Rumi tetap di hati. Orang kata muzik boleh uniti-kan manusia. Aku percaya puisi juga punya fungsi yang sama. Pernah sekali masa cari-cari buku Rumi di KLCC, aku jumpa seorang kakak sweet-sweet, sama-sama cari buku Rumi; Kak Mimi. Dia tanya, 'awak baca Rumi?'. Aku angguk dan senyum dan cakap serupa mengadu, 'buku Rumi mahal sangat'. Kami duduk tepi rak, dan borak-borak. Borak bukan main, baru tau dia lecturer UIA. Dan sekarang ada masa, Kak Mimi akan hantar mesej puisi Rumi yang dia baca buat tiup semangat katanya. :) Sweet tak? Jadi, ada siapa-siapa nak jadi Audrey Hepburn, hantar mesej puisi Tagore kat aku?
Keh keh.

No comments: